Thursday, October 9, 2008

Assalamualaikum wbt...

Bersua kembali…
Segala puji-pujian dipanjatkan kepada Allah swt kerana dengan izinnya saya dapat juga menyediakan tugasan ini meskipun terpaksa menempa sedikit kelewatan masa. Maaf dipinta kerana saya sedikit terlewat dalam menyiapkankan tugasan yang diberikan ini. Walaupun pada mulanya agak sukar bagi saya semasa cuba memahami ilmu berkaitan ICT ini, namun Alhamdulillah,akhirnya dapat juga saya memahaminya walaupun tidaklah sebagus mana. Akhir sekali, diharapkan rakan-rakan sekalian dapatlah sama-sama berganding bahu berkongsi ilmu di dada seterusnya berupaya mengimplimentasikan ilmu ini, khususnya dalam bidang Pendidikan Islam dalam P&P kelak.
Saya telah mengunakan enjin carian google semasa mencari laman web ini. Ketika membaca laman web ini, saya mendapati bahawa ianya sesuai dan sangat membantu para guru dalam meningkatkan tahap kecekapan mereka semasa berada dalam proses pengajaran dan pembelajaran bersama dengan para pelajar masing-masing.
Berikut ialah ringkasan bagi 5 LAMAN WEB yang berjaya diperolehi:
RINGKASAN WEB 1:
Tajuk: Pengajaran dan Pembelajaran Maya:Menangani Perubahan Bentuk Sumber Pengajaran danPembelajaran

Zaman berteknologi digital pada hari ini memberikan cabaran yang lebih hebat kepada mereka yang bergelar pendidik kerana mereka bukan sahaja terpaksa berdepan dengan karenah dan ragam pelajar, malah turut berdepan dengan cabaran aplikasi pelbagai teknologi canggih di dalam bilik darjah. Para pendidik pada masa kini bukan sahaja perlu tahu menggunakan teknologi elektronik malah mesti bijak menvariasikan penggunaannya untuk mewujudkan suasana Pengajaran dan Pembelajaran atau P&P yang lebih berkesan.
Anda boleh melawati maklumat ini menerusi laman web ini:
http://www.moe.edu.my:8080/web/guest/informasi/penyelidikan/
RINGKASAN WEB 2:
Tajuk: Kemahiran Berfikir dan Peranannya dalam Perkembangan Pendidikan
Seiring dengan perkembangan era teknologi hari ini, penggunaan ICT memerlukan sesorang itu perlu menggunakan kemahiran berfikir semasa mengaplikasikannya Seorang tokoh akademik barat bernama Robert Sperry di dalam teorinya mengatakan bahawa otak manusia sebenarnya terbahagi kepada dua bahagian iaitu bahagian kiri dan kanan. Kedua-dua bahagian ini mempunyai fungsi dan peranannya yang tertentu. Otak kiri mempunyai kemahiran berfikir di dalam bidang berupa kritis,logik, matematik, fakta dan ingatan. Manakala otak kanan pula berkisar tentang kemahiran berupa kreatif, imaginasi, warna dan juga irama. Berdasarkan huraian ini, apabila diperhatikan secara lebih mendalam, ia sebenarnya memberikan satu idea kepada para guru dan juga pelajar sama ada di peringkat KBSR mahupun KBSM supaya sentiasa berfikir secara kritis dan kreatif semasa menjalani proses P&p di sekolah masing-masing. Ini sangat membantu untuk proses P&P yang lebih berkesan.
Anda boleh melayari laman web ini menerusi:
http://gurufikir.blogspot.com
RINGKASAN WEB 3:
Tajuk: Teknik dan Kemahiran Mengajar
Teknik mengajar merupakan kemahiran seseorang guru itu dalam mengelola dan melaksanakan kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti P&P. Di antara teknik mengajar yang biasa digunakan ialah dengan cara guru itu bersyarah, bercerita, membincangkan, demontrasi, latih tubi, sumbangsaran dan permainan. Tujuan mengadakan kepelbagaian teknik ini ialah untuk menarik perhatian dan minat pelajar serta membangkitkan rasa ingin tahu mereka supaya objektif P&P mampu tercapai. Pemilihan teknik mengajar perlulah berdasarkan kepada umur, kecerdasan pemikiran, kebolehan serta minat pelajar itu sendiri. Strategi bermakna kebijaksanaan dalam menguruskan sesuatu perkara dan hanya merujuk kepada kebijaksanaan guru memilih pendekatan yang sesuai bagi tujuan itu.langkah ini bertujuan untuk memastikan objektif pengajaran dan pembelajaran dapat dicapai.
Bagi maklumat lanjut bolehlah melayari:
http://e-pendidikan.com/guruinternet.html
RINGKASAN WEB 4:
Tajuk: Isu dan Cabaran Penggunaan ICT Dalam Pendidikan
Guru didapati masih kurang mengintegrasikan ICT dalam pengajaran mereka bagi menjadikan pengajaran lebih menarik dan berkesan. Bagi membolehkan guru akses kepada portal yang menyimpan bahan pengajaran, maklumat yang berkaitan dan kemas kini perlu disalurkan kepada semua sekolah. Di samping itu, semua bentuk latihan dalam bidang ICT perlu diperkukuhkan bagi mengatasi masalah majoriti guru yang masih menggunakan kaedah pengajaran tradisional dan kurang menggunakan ICT. Antara tahun 1996-2000 hanya 30 peratus daripada guru telah dilatih daiam ICT dan daripada mereka yang telah terlatih, hanya sebilangan kecil sahaja yang boleh mengintegrasikan ICT dalam P&P dan berkemahiran membina courseware. Ini merupakan cabaran kepada KPM untuk menyediakan kemudahan dan kepakaran ICT yang mencukupi di Pusat Sumber Pendidikan Negeri (PSPN), Pusat Kegiatan Guru (PKG), dan maktab perguruan bagi memberi khidmat nasihat dan latihan kepada guru-guru dalam bidang ICT yang serba penting ini.

http://apps.emoe.gov.my/bppdp/buku/ict.pdf

RINGKASAN WEB 5:
Tajuk: Asas Multimedia dan Aplikasinya Dalam Pendidikan Masa Kini
Kehadiran komputer serta teknologi moden yang berkaitan dengannya di dalam bidang pendidikan mampu membantu para guru dan pelajar mengurangkan kekangan dan meringankan bebanan yang sedia ada dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) tradisi. Dalam proses P&P berbantukan komputer, penggunaan komputer menumpu kepada cara dan strategi persembahan maklumat yang digunakan bagi memindahkan ianya kepada ilmu pengetahuan yang bermakna dan bermanfaat. Teks isi pembelajaran boleh diringkaskan atau dipersembahkan semula menggunakan media-media yang lebih menarik dan bersifat lebih dinamik. Maka oleh itu, para guru perlulah mempunya kemahiran dan bijak menggunakan komputer dalam P&P masing-masing bagi menarik perhatian serta minat pelajar semasa mendalami ilmu. Ia juga mampu mengelakkan rasa bosan timbul dalam kalangan pelajar berikutan cara dan gaya pengajaran yang bersifat tradisi yang sebegitu statik.
Anda boleh melayari laman web ini untuk maklumat lanjut:
www.ctl.utm.my/publication/manuals/mm/MIEducation.pdf

No comments: